شنبه 1 اردیبهشت 1403

ساخت و ساز را به کسب و کار خانوادگی تبدیل کنید

این روزها درآمد عادی و معمول اغلب افراد جامعه جوابگوی خوراک و پوشاک آن‌هاست اما مسکن مدت‌هاست تبدیل به اژدهایی هفت سر شده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام خانه عمران، در این گزارش از کسب و کاری خانوادگی به نام ساخت و ساز برای شما صحبت می‌کنیم  که می‌توانید با ورود به آن، هم دغدغه خانه دار شدن اعضای خانواده‌تان را برای همیشه برطرف کنید و هم در این شرایط اقتصادی به کسب و کاری سودمند دست پیدا کنید. این کسب و کار کم خطرتر و مطمئن‌تر  از راه اندازی رستوران و خرید بیت کوین و ارز و ویلا در اسپانیا است!

حتما شما هم داستان آن دو برادر را که سال‌ها قبل اولی در پونک و دومی در جوادیه خانه خرید را شنیده‌اید. با گذشت زمان و توسعه شهر تهران اولی به مرور خانه‌اش چند برابر برادر جوادیه نشین ترقی اندکی کرد و دومی همچنان در همان جا که بود، ماند. حکایت بسیاری از شهرهای ایران در دهه‌های گذشته این چنین بوده و تقریبا از سه دهه قبل و پس از پایان جنگ ناگهان رشد اقتصادی گسترده‌ای در بخش مسکن رخ داده و سبب شده خیلی‌ها حسابی ثروتمند شوند. حالا زمین قیمت پیدا کرده و خانه‌هایی که هنوز پنج دهه از تاریخ ساخت‌شان نمی‌گذرد و قابل سکونت هم هستند به امکانی جذاب برای سرمایه گذاری و تبدیل  به آپارتمان‌هایی چند طبقه تبدیل شده‌اند.

ساخت و ساز حرفه پُرسودی است که با داشتن برخی ویژگی‌های فردی و کسب دانش و اطلاعات می‌توانید وارد آن شوید و در قالب فعالیت اقتصادی خانوادگی به سراغ آن رفته و سود کسب کنید چون عنصر مهم اعتماد که در کارهای تجاری بسیار پررنگ است میان اعضای یک خانواده به راحتی شکل می‌گیرد.

در این حوزه فرمول‌های مختلفی برای همکاری وجود دارد. می‌توانید آورده‌ای به نام زمین یا همان ملک کلنگی داشته باشید یا سرمایه نقدی. می‌توانید با درصدهای مختلف با افراد در این حوزه مشارکت کنید. حتی  به عنوان پیمانکار وارد ساخت و ساز شده و از پروژه دستمزد دریافت کنید اما شکل پُرسود این فعالیت، مربوط به شرایطی است که بخواهید بر اساس ملک مسکونی که به خود شما یا بستگان شما تعلق دارد وارد این عرصه شوید. 

در مناطق مختلف تهران انواع مشارکت با فرمول‌های گوناگون و مبالغ پرداختی متفاوت صورت می‌گیرد که با جست و جویی ساده در میان مشاوران املاک می‌توانید درباره آن کسب اطلاع کنید. در اغلب موارد فرمول ۶۰ به ۴۰ رایج است. یعنی فردی که صاحب ملک است، خانه خود را در اختیار سازنده قرار می‌دهد و با فرض ساخت آپارتمانی حداقل 10 واحد در پنج طبقه در آن ملک، دارای 60% از واحدها خواهد شد. البته معمولا یک نقدینگی هم به صاحب ملک ( تحت عنوان بلاعوض) تعلق می‌گیرد که متناسب با متراژ زمین و تعداد مالکان و نسبت قیمت ملک به آپارتمان است که بسته به مناطق مختلف تفاوت دارد.

اجزای لازم برای ساخت و ساز به شرح زیر است:

خانه

باید صاحبان خانه را برای مشارکت مجاب کرد. ساختار کارمندی حاکم بر جامعه ایران طی دهه‌های گذشته و حضور دولت‌های مهربان و دلرحم بر سر کار که به فکر کارمندان خود بوده‌اند باعث شده تا اغلب پدران ما صاحب خانه‌هایی در نقاط مختلف شهر باشند.این خانه‌ها ممکن است متراژهای گوناگون داشته باشند اما فرقی نمی‌کند و هر خانه‌ای می‌تواند مناسب ساخت و ساز باشد.

سرمایه

بعد از تامین زمین نوبت به هزینه‌های دیگر می‌رسد.هزینه‌های عمومی ساخت و ساز  شامل: هزینه اخذ جواز و خدمات فنی و برگه های نظام مهندسی، تخریب و گودبرداری، ساخت اسکلت، سفت کاری، معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی و محطه سازی… است که در شرایط فعلی به ازای متراژ کل ساختمان حداقل 100 تا 150 میلیون ریال متناسب با کیفیت مورد انتظار مالکین، کشش منطقه و هزینه های طراحی داخلی در نوسان است. سایر هزینه های مربوط به اخذ سند، فروش، انشعابات را هم در کنار «زمان» که بزرگترین هزینه ناپیدا در حوزه ساخت و ساز  است به این موارد اضافه کنید.

***با علم و دانش روز حرکت کنید

ساخت و ساز هم مانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر سال‌هاست از حالت سنتی خود خارج شده و به فعالیتی علمی تبدیل شده است. اگر بتوانید این حوزه را با علم روز آمیخته و بر اساس نظم کار را پیش ببرید می‌توانید ساختمان‌های با کیفیت‌تری ساخته و در هزینه‌ها صرفه جویی کنید و سود بیشتری کسب کنید. تمامی این موارد نیز آموزش دادنی است و مراکز معتبری هستند که مباحث مورد نیاز را به صورت فشرده و کاربردی به شما آموزش بدهند.

درباره admin

دوباره چک کن

چگونه مدیر محصول موفقی شویم؟

انجمن های علمی مدیریت دانشگاه های شریف، تهران، امیرکبیر، علامه‌طباطبایی، خوارزمی و اصفهان و انجمن های علمی مهندسی کامپیوتر یزد و اهواز وبینار «چگونه مدیر محصول موفقی شویم؟» را برگزار می‌کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *