پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

انسان، سیر تکامل و آگاهی

میل و اشتیاق انسان برای کشف پدیده های جدید و زندگی بهتر همواره باعث پیشرفت علم و تکنولوژی شده است. انسان از ابتدای خلقت تاکنون در دوران مختلف، با شرایط مختلفی روبرو بوده است. انسان از زمانی که به چگونگی اهلی کردن حیوانات و روش های کشاورزی دست پیدا کرد، عصر شکار پایان یافت و عصر زمین شروع شد، عصری که زمین بسیار ارزشمند شده و پادشاهان عموماً برای افزایش قلمرو می جنگیدند. با اکتشافات بیشتر، کشف انواع فلزات و اختراع ماشین بخار عصر صنعت شروع گردید که با گسترش اینترنت و وسایل ارتباطی، این عصر نیز پایان یافته و عصر ارتباطات شروع شد. عصری که هم اکنون نیز در آن زندگی می کنیم.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت دلکو، از ابتدای عصر صنعت تاکنون چهار مرحله تحول و انقلاب را پشت سر گذاشته شده است. یک دهه قبل از انقلاب آمریکا با  اختراع ماشین بخار و استفاده از آن به سرعت در صنایع معدن، نساجی و سایر صنایع سنگین مورد استقبال قرار گرفت و کارخانه ها به شکل غیرقابل وصفی رشد کردند. کارگران به شهرها مهاجرت کردند و زمین ها و جوامع کشاورزی، تبدیل به بسترهای صنعتی شد. صنعت حتی به بخش های کشاورزی و دامداری وارد شد  و موجب افزایش تولیدات گردید.

با امکان تولید فولاد مرغوب و ارزان قیمت، گسترش استفاده از الکتریسته و راه اندازی خطوط تولید انبوه در کارخانجات مختلف، انقلاب صنعتی دوم محقق گردید. میزان تاثیر کشف ترانزیستور و گسترش ریز پردازنده ها در صنعت قابل باور نبود. به لطف وجود پردازنده های قوی و ارزان، رایانه ها گسترش یافته و طراحی و ساخت با استفاده از کامپیوتر انجام شد. پیدایش و رونق ماشین های کنترل عددی و ربات ها و همچنین اتوماسیون خطوط تولیدی، تولید را متحول کردند. گذر از انقلاب دوم صنعتی به انقلاب صنعتی سوم کاملا محسوس بود.

بوجود آمدن راه های ارتباطی سریع و ارزان و انتقال راحت اطلاعات چنان تاثیر عمیق و شدیدی بر زندگی انسان داشت که نه تنها صنعت را وارد انقلاب چهارم کرد، بلکه عصر جدیدی (عصر ارتباطات) را در زندگی انسان رقم زد. شدت و سرعت رشد در این دوره هیج تشابهی با دوره های قبل ندارد. در مدت زمان بسیار کوتاهی، شرکت های بسیاری با سرعتی غیر قابل باور رشد کرده و بازارهای تمام دنیا را تحت سلطه خود درآوردند. ارتباط راحت و سریع پرسنل سازمان با یک تماس ساده، بازاریابی به شکل بسیار موثرتر، ارتباط سریعتر و راحت تر با مشتریان، شیوه های پرداخت اینترنتی، سیستم های شناسایی و ردیابی حین تولید، ارتباط آنلاین بین ماشین های تولید و… از ویژگی های برجسته انقلاب صنعتی چهارم است.

    انقلاب صنعتی چهارم و تغییرات ایجاد شده

   در عصر ارتباطات ما شاهد گردش سریع و آزاد علم هستیم. درنتیجه با گذشت زمان سرعت رشد علم به شدت افزایش می یابد. از این رو اطلاعات ارزشمند و رشد نمایی از بارزترین ویژگی های این دوره می باشد.

به طور کلی اگر بخواهیم ویژگی ها و تحولات ایجاد شده در جهان به واسطه ظهور عصر ارتباطات را بررسی کنیم، بهتر است نگاه کلی به سه حوزه فیزیکی، دیجیتال و زیستی داشته باشیم. در حوزه فیزیکی، ملموس ترین نمودهای این دوره عبارتند از پرینترهای سه بعدی، رباتیک پیشرفته، خودروهای خودران و مواد هوشمند. در حوزه زیستی نیز توالی یابی ژنی، زیست شناسی مصنوعی و رسانش موثر (داروهایی که به صورت هوشمند بر بافت های خاصی اثر می کنند) از جمله مهمترین تغییرات ایجاد شده هستند. در حوزه دیجیتال نیز شاهد تغییرات عمیق و بسیار گسترده ای هستیم. بلاکچین، اینترنت اشیا، اقتصاد اشتراکی و هوش مصنوعی از جمله مهمترین آنهاست. ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، می تواند به شکل غیرقابل وصفی خطوط تولید یک کارخانه را کاراتر کند. شکل گیری مفهوم کارخانه های آینده و یا کارخانه های هوشمند نیز از همین جاست.

    انقلاب صنعتی چهارم، چالش ها و فرصت ها

  زندگی در عصر ارتباطات شرایط و چالش های خاص خود را دارد. در این دوره مقدار رشد شرکت ها مهم نیست، بلکه سرعت رشد مهم است. اگر در گذشته افزایش دارایی های مالی یک شرکت موجب رشد آن می شد، امروز رشد دارایی های فکری یک کسب کار است که می تواند موجب بالندگی شرکت شود. رقابت با کسب کارهایی که از ابزارهای این دوره به خوبی استفاده می کنند بسیار دشوار بوده و پیامدهای رشد کمتر از رقبا خیلی سریع نمایان می شود. حملات سایبری و به خطر افتادن حریم خصوصی نیز از جمله مهترین تهدیدهای این دوره است.

     ایران دلکو در عصر جدید

    شرکت دانش بنیان ایران دلکو، پیشرو در تولید انواع کاتالیست و سیستم های اگزوز خودرو، با درک اهمیت این موضوع و به منظور ارائه خدمات و محصولات بهتر گامهای مهمی در این راستا برداشته است. ایجاد ارتباط بین ایستگاه های کاری مختلف بدون دخالت اپراتورها و به منظور خطا ناپذیر سازی سیستم، طراحی و اجرای نرم افزارهای مختلف درون سازمانی، کنترل هوشمند موجودی، حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی و… از جمله مهترین این اقدامات است. همچنین ایران دلکو توانسته است با استفاده از فناوری نانو و با تکیه بر دانش فنی خود، کاتالیست­هایی کارآمد مطابق با استاندارد­های آلایندگی روز دنیا به منظور تأمین خودروسازها و همچنین بازار یدکی جهت تعویض کاتالیست های فرسوده و اخذ مجوز معاینه فنی تولید کند. ایران دلکو نیز به منظور رفاه حال هموطنان در شرایط کنونی، امکان خرید آنلاین را فراهم نموده است که مصرف کنندگان عزیز می توانند در سراسر کشور سفارشات خود را به صورت رایگان دریافت کنند.

درباره admin

دوباره چک کن

چگونه مدیر محصول موفقی شویم؟

انجمن های علمی مدیریت دانشگاه های شریف، تهران، امیرکبیر، علامه‌طباطبایی، خوارزمی و اصفهان و انجمن های علمی مهندسی کامپیوتر یزد و اهواز وبینار «چگونه مدیر محصول موفقی شویم؟» را برگزار می‌کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *