سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

چالش‌های کسب و کار اینترنتی در ایران

مدرس دانشگاه‌های اردبیل چالش‌های کسب و کار اینترنتی در ایران را تشریح کرد.

رقیه افشاری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شبکه‌های اجتماعی به طور روزافزون گسترش یافته است و این امر موجب شده تا عده‌ای از کاربران با گوشی‌های هوشمند در این فضاها حضور یابند.

وی با بیان اینکه افزایش استفاده از این شبکه‌ها در سراسر دنیا و نقش پر رنگ آنها در زندگی مردم، زمینه را برای صاحبان مشاغل و مدیران شرکت‌ها جهت معرفی محصولات و خدمات خود و اثرگذاری بر مخاطبان فراهم آورده است، افزود: در استان اردبیل نیز بسیاری از افراد درگیر در تجارت برای بقای تجارت خود به شیوه‌های فروش آنلاین روی آورده‌اند و با جلب اعتماد مشتری در فراسوی مرزها رونق کسب و کار اینترنتی خود را رقم می‌زنند. به خصوص در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا باعث افزایش کسب و کارهای اینترنتی در استان شده است.

افشاری با اشاره به چالش‌های کسب و کار اینترنتی، اضافه کرد: مهمترین این چالش‌ها عدم تست کالا قبل از خرید است که در دنیای خرده‌فروشی آنلاین یا کسب و کار اینترنتی، تست قبل از خرید امکان‌پذیر نیست.

این مدرس دانشگاه‌های اردبیل ادامه داد: خرده‌فروشان آنلاین یا افراد دارای کسب و کار اینترنتی سعی کرده‌اند با اجازه‌دادن به کاربران جهت بررسی محصولات و با نمایش عکس‌ها و فیلم‌ها از محصولات، این کار را جبران کنند، اما باز هم افراد در خرید حضوری بهتر می‌توانند کالا را بررسی و تست کنند.

وی با بیان اینکه افراد دارای کسب و کار اینترنتی رقابت بیشتری در دنیای اینترنت دارند، گفت: این مهم از موارد دیگر اتصال به اینترنت می‌باشد که اگر به دلایلی وب‌سایت شما با خطاهایی روبرو شده و به مدت چند ساعت یا حتی چند روز تعمیر نشود، هزینه زیادی را متحمل خواهید شد.

افشاری اضافه کرد: این امر باعث می‌شود تا مشتریان نتوانند وارد سایت شوند و محصولی را خرید کنند و علاوه بر اینکه محصولی خرید نکرده‌اند، بلکه تجربیات بد خود را با دوستان و خانواده در میان می‌گذارند.

کارشناس‌ارشد مدیریت بازرگانی با اشاره به سمت و سوی بازارهای کسب و کار اینترنتی در آینده ایران، گفت: پیش‌بینی می‌شود که در آینده کسب و کار اینترنتی در ایران رونق بیشتری پیدا کند و هر فردی با هر سطح سواد و زمینه کاری، برای خود وب‌سایتی مبتنی بر سیستم‌های مدیریت محتوا خصوصا وردپرس خواهد داشت و در زمینه‌ای که به آن علاقمند است و اطلاعات دارد محتوا ایجاد خواهد کرد و به فکر درآمدزایی از آن افتاده و کسب و کار اینترنتی رونق بیشتری خواهد گرفت.

این مدرس دوره‌های مدیریت مالی ادامه داد: فروشگاه‌های اینترنتی با گذشت زمان و رشد روزافزون، هر روز برای جذب مشتریان بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند و امکانات و خدمات جذاب‌تری جهت ایجاد وفاداری در مشتریان ارائه می‌دهند.

افشاری با اشاره به رونق کسب و کارهای اینترنتی در بخش‌های مختلف، گفت: با توجه به جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اکثر کسب و کارها در حال حاضر به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و نمی‌توان فقط یک بخش یا صنعت خاصی را مطرح نمود.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل با اشاره به میزان اعتماد مردم به کسب و کارهای اینترنتی، تصریح کرد: روزهای اول کسب و کار رونق نداشت و مردم اعتماد نمی‌کردند، وسایلی که ندیده‌اند، مثلا پوشاکی که نپوشیده‌اند را بخرند و تنها از راه دیدن عکس‌هایش سفارش دهند. این روزها صفحه‌های زیادی در اینستاگرام و سایت‌هایی با امکان خرید آنلاین راه افتاده‌اند تا روند خرید مردم را هم مثل خیلی چیزهای دیگرشان امروزی کنند. حالا دیگر مردم می‌توانند تنها با چند کلیک ساده، جنس مورد نظرشان را دم در خانه تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: این روش در کنار مزیت‌هایی مثل از دست ندادن زمان، وقت و انرژی، مشکلاتی هم دارد که باعث شده همچنان بلاتکلیف بماند. برای مردمی که به چشم‌هایشان بیشتر از گوش‌ها اعتماد دارند، خرید اینترنتی استرسی تمام‌نشدنی دارد. چیزی که با وجود رونق زیادش هنوز هم نتوانسته است اعتماد اکثر مردم را جلب نماید.

افشاریان خاطرنشان کرد: در زمان کرونا برخی کسب و کارها رونق گرفته و برخی نیز با زیان گسترده‌ای روبرو شده‌اند. در این دوران، تولید برخی محصولات از جمله تولید و عرضه انواع ماسک و دستکش، انواع مواد ضدعفونی کننده و شوینده، انواع مکمل‌ها و تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی بدن، انواع محصولات سلولزی، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و  مسکن‌ها و داروهای ضد تب رشد چشمگیری داشته است.

انتهای پیام

درباره admin

دوباره چک کن

چگونه مدیر محصول موفقی شویم؟

انجمن های علمی مدیریت دانشگاه های شریف، تهران، امیرکبیر، علامه‌طباطبایی، خوارزمی و اصفهان و انجمن های علمی مهندسی کامپیوتر یزد و اهواز وبینار «چگونه مدیر محصول موفقی شویم؟» را برگزار می‌کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *